Frietzaak 

Frietzaak 

Jazeker, als je een goede frietzaak runt, dan kun je prima in je levensbehoefte voorzien. Nog steeds beginnen mensen vol enthousiasme een frietzaak, die overigens beter klein restaurant genoemd kan worden. Want als er een branche is die zich ontwikkeld, dan zijn dat wel zaken die je zou kunnen omschrijven als cafetaria’s.

Frietzaak

De frietzaak van weleer is al lang niet meer

 

Een frietzaak; dan denk je aan friet met wellicht een kroket en een broodje hamburger erbij. Dan denk je aan de witte verpakking zakjes en aan de vieze tafeltjes- als die er al waren- waaraan je het tot je nam. Maar ach, de kinderen wilden patat en jij wilde niet koken en dus was de gang naar de frietzaak snel gemaakt. En veel geld ben je er nooit echt kwijt.

Het is de tijd van ambachtelijke friet en biologische burgers

Tegenwoordig echter is het bereiden van friet en andere snacks een serieuze aangelegenheid geworden. Neem alleen al het aanbod. Zo kun je in de betere frietzaak tegenwoordig friet kopen die van aardappels gemaakt zijn van de boer tegenover. Eigen aardappels dus, die gewoon eerst door de medewerkers geschild worden en in plakjes worden gesneden. Ambachtelijke friet doet het goed, zoals ook de verschillende biologische burgers die je in de frietzaak koopt gewild zijn. Gelukkig wordt in de frietzaak ook nog de lange lummel verkocht, een grote uitvoering van de frikandel.

Assortiment van de cafetaria’s steeds weer aangepast

Wil je friet zonder gluten? Ook dan kan in de betere frietzaak, die daarnaast ook magere mayonaise en gezondere lunches aanbiedt. Nog even en je koopt bij wat een friettent genoemd worden straks alles nog, behalve de ouderwetse friet. Want zo snel wordt het assortiment van de cafetaria steeds weer aangepast.

De mystery guest en de Cafetaria Top 100

Overigens worden de cafetaria’s en gerelateerde zaken elk jaar door de branche beoordeeld en komt er een cafetaria top 100 uit, een top 100 waar door de eigenaren van frietkramen nogal waarde aan gehecht wordt. Ook dat maakt dat er steeds meer aandacht is voor verantwoord eten en voor service en klantvriendelijkheid. Klantvriendelijkheid wordt onderzocht op basis van bezoekjes die een mystery guest aan de zaak maakt. En omdat de eigenaren van de frietzaken op een bepaald moment in elke nieuwe klant een mystery guest vermoed, wordt iedereen als een heuse Koning behandeld. Want als de mystery guest er is, dan moet de klantvriendelijkheid er vanaf spatten uiteraard. 

 

Bezoek de website voor meer informatie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *